Αλλά σε ένα εργοτάξιο 740 στρεμμάτων οι εκσκαφείς εργάζονται πυρετωδώς για το πρώτο ευρωπαϊκό εργοστάσιο συναρμολόγησης της BYD, της κορυφαίας αυτοκινητοβιομηχανίας της Κίνας. Οι εργασίες ξεκίνησαν ήδη, καθώς ο χρόνος πιέζει. Μέχρι τις 30 Οκτωβρίου η Ε.Ε. καλείται να αποφασίσει εάν θα αυξήσει τους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα. Θα προστεθούν στο 10% που ίσχυε ήδη, θα κυμαίνονται από 9% έως 35,3% και θα παραμείνουν εν ισχύι για πέντε χρόνια. Είναι σημαντικά χαμηλότεροι από τους δασμούς 100% που επέβαλαν στο Πεκίνο οι ΗΠΑ και ο Καναδάς, αλλά μπαίνουν στο κάδρο την ώρα που οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ετοιμάζονται να εισέλθουν στην ευρωπαϊκή αγορά. Η BYD έχει ήδη επιδιώξει να βελτιώσει το προφίλ της στην Ευρώπη, συνεργαζόμενη με διανομείς σε 19 χώρες, ενώ ήταν χορηγός του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου φέτος το καλοκαίρι.
Υπάρχουν και άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες πρόθυμες να πείσουν τους Ευρωπαίους ότι τα αυτοκίνητά τους είναι πιο προσιτά και αναζητούν επίσης τρόπους να αποφύγουν τους δασμούς. Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Chery ανακοίνωσε τον Απρίλιο ότι θα ξεκινήσει την παραγωγή ΕV στη Βαρκελώνη, σε συνεργασία με την Ebro EV Motors. Η Stellantis (Peugeot, Fiat, Opel) ανακοίνωσε τον Μάιο ότι συνάπτει συνεργασία με τη Leapmotor της Κίνας, με την παραγωγή στην Ευρώπη να ξεκινάει αυτό το φθινόπωρο. Και η Zhejiang Geely Holding, η οποία το 2010 εξαγόρασε τη σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo, αναζητάει επίσης τοποθεσία παραγωγής στην Ευρώπη.
Ευρωπαίοι αξιωματούχοι ανησυχούν ότι η Κίνα αποτελεί απειλή για την αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, η οποία αντιπροσωπεύει σχεδόν το 7% της οικονομικής παραγωγής των «27». Το Πεκίνο, λένε, δεν έχει απαντήσει στις ανησυχίες τους ότι η πολυετής κρατική υποστήριξη παρείχε στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αθέμιτο πλεονέκτημα έναντι των ευρωπαϊκών ομολόγων τους. Οι αναλυτές πιστεύουν ότι η μετατόπιση της παραγωγής πιο κοντά στην αγορά θα ωφελήσει και τις δύο πλευρές: η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία θα αποκτούσε θέσεις εργασίας και πρόσβαση σε τεχνολογία αιχμής, ενώ οι Κινέζοι παραγωγοί θα εξοικονομούσαν δασμούς και έξοδα αποστολής. Δεν δείχνουν μόνο οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενδιαφέρον για την Ευρώπη. Πολλοί Κινέζοι προμηθευτές έχουν σπεύσει τα τελευταία χρόνια για να είναι πιο κοντά στα εργοστάσια συναρμολόγησης που αγοράζουν τα προϊόντα τους. Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η BMW, που βασίζονται σε κινεζικής κατασκευής ανταλλακτικά, ανησυχούν για το κόστος και τους κινδύνους που συνδέονται με τη μεταφορά αγαθών στο εξωτερικό και προσπαθούν να κάνουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους πιο προσιτές και ασφαλείς. Η Κίνα παραμένει ο δεύτερος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Ευρώπης μετά τις ΗΠΑ, με διμερές εμπόριο αξίας 739 δισ. ευρώ το 2023. «Ολα αυτά συνδυαστικά δημιουργούν μια συνολική πολιτική κατάσταση, όπου η προσέγγιση των ΗΠΑ με γνώμονα την εθνική ασφάλεια δεν είναι επιθυμητή στην Ευρώπη», λέει ο Τζέικομπ Κίρκεγκαρντ από το Ινστιτούτο Peterson Institute για τη Διεθνή Οικονομία.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στη Γερμανία, όπου οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν σε μεγάλο βαθμό στην Κίνα και, φοβούμενες να θέσουν σε κίνδυνο τα συμφέροντά τους εκεί, αντιτίθενται στους δασμούς. Στο ίδιο μήκος κύματος ο Πέδρο Σάντσες, πρωθυπουργός της Ισπανίας, στη διάρκεια επίσκεψης στην Κίνα την περασμένη εβδομάδα ζήτησε να χτιστούν γέφυρες μεταξύ της Ε.Ε. και της Κίνας.
(από την εφημερίδα “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”)