,
Περίπου δύο χρόνια μετά την επιβολή κυρώσεων από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη στη ρωσική ενέργεια, μετά την εισβολή στην Ουκρανία, η Ρωσία εξακολουθεί να αποφεύγει τις διεθνείς κυρώσεις χρησιμοποιώντας σκιώδη δεξαμενόπλοια και άλλες μυστικές μεθόδους για τη μεταφορά του αργού της.
Παρά τις αυστηρές κυρώσεις, πολλές παγκόσμιες δυνάμεις δυσκολεύονται ακόμα και σήμερα να διασφαλίσουν ότι δεν εισάγουν ρωσικό πετρέλαιο λόγω της πολυπλοκότητας της παρακολούθησης του αργού κατά τη διαδικασία μεταφοράς από τον τόπο διύλισης στον τελικό προορισμό του. Τώρα, πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι η Ρωσία εξακολουθεί να εξάγει μεγάλες ποσότητες πετρελαίου, χρησιμοποιώντας μυστικές τεχνικές.
Σύμφωνα με έκθεση της Σχολής Οικονομικών Επιστημών του Κιέβου (KSE), που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα, η Ρωσία επεκτείνει τον σκιώδη στόλο των πετρελαιοφόρων της για να εξάγει υψηλότερα επίπεδα αργού χωρίς να εντοπιστεί.
Και βέβαια πολλά από αυτά τα δεξαμενόπλοια είναι κακώς διατηρημένα και υποασφαλισμένα.
Σύμφωνα με την έκθεση ο όγκος του πετρελαίου που εξάγεται από αυτούς τους σκιώδεις στόλους έχει σχεδόν διπλασιαστεί μέσα σε ένα χρόνο, στα 4,1 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα μέχρι τον Ιούνιο.
Οι κυρώσεις
Οι ΗΠΑ, η ΕΕ, οι χώρες της G7 και η Αυστραλία επέβαλαν κυρώσεις σε αρκετά από τα ενεργειακά προϊόντα της Ρωσίας το 2022 για να ασκήσουν πίεση στη ρωσική οικονομία, αναγκάζοντας επί της ουσίας τον Πούτιν να αποχωρήσει από την Ουκρανία.
Και οι κυρώσεις στη Ρωσία αυξάνονται σταθερά καθώς η ΕΕ έχει απομακρυνθεί από την εξάρτηση από το ρωσικό LNG ενισχύοντας τις αλυσίδες εφοδιασμού της με άλλες χώρες παραγωγής φυσικού αερίου.
Αυτές οι μεγάλες δυνάμεις εισήγαγαν επίσης ανώτατο όριο τιμής 60 δολαρίων το βαρέλι για να περιορίσουν τις δυτικές εταιρείες από τη μεταφορά, την εξυπηρέτηση ή τη διαμεσολάβηση ρωσικών προμηθειών πετρελαίου για να μειώσουν το εμπόριο πετρελαίου της Ρωσίας, καθώς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από δυτικής ιδιοκτησίας και ασφαλισμένα δεξαμενόπλοια.
Αυτή η κίνηση επιλέχθηκε αντί για ένα απόλυτο εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, προκειμένου να αποφευχθεί ένα παγκόσμιο σοκ στην τιμή του πετρελαίου λόγω της απότομης μείωσης της παγκόσμιας προσφοράς αργού, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε εκτίναξη των τιμών.
Τα αόρατα τάνκερ
Ως απάντηση στις κυρώσεις, η Ρωσία άρχισε γρήγορα να χρησιμοποιεί έναν σκιώδη στόλο παλαιότερων δεξαμενόπλοιων χωρίς τις ίδιες σύγχρονες συσκευές παρακολούθησης με τα νέα πλοία.
Η έκθεση του KSE αναφέρει ότι η Ρωσία έχει επενδύσει τουλάχιστον 10 δισεκατομμύρια δολάρια στον στόλο από τις αρχές του 2022. Πάνω από 630 δεξαμενόπλοια, μερικά από τα οποία είναι άνω των 20 ετών, χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ρωσικού αργού. Η έκθεση αναφέρει: «Η στρατηγική μείωσε σημαντικά τη μόχλευση του καθεστώτος κυρώσεων».
Οι συντάκτες της έκθεσης όχι μόνο ζητούν μεγαλύτερη δράση για τη διασφάλιση της αποτελεσματικής επιβολής των κυρώσεων στο ρωσικό πετρέλαιο, αλλά υποστηρίζουν παράλληλα, ότι εάν δεν γίνει τίποτα για να σταματήσει η χρήση των παλαιών δεξαμενόπλοιων, αυτό θα μπορούσε να έχει ως συνέπεια μία ευρύτερη περιβαλλοντική καταστροφή στα ευρωπαϊκά ύδατα.
Η έκθεση αναφέρει: «Υπήρξαν αρκετές περιπτώσεις σκιωδών δεξαμενόπλοιων που εμπλέκονται σε συγκρούσεις ή παραλίγο να προσαράξουν τους τελευταίους μήνες».
Μάλιστα ο συντάκτες της έκθεσης αναφέρουν ότι «μέχρι στιγμής έχουν αποφευχθεί μεγάλες πετρελαιοκηλίδες, αλλά μια μεγάλη καταστροφή θα μπορούσε να συμβεί ανά πάσα στιγμή και το κόστος καθαρισμού θα φτάσει τα δισεκατομμύρια δολάρια».
Εκατοντάδες τάνκερ
Το ακριβές μέγεθος του ρωσικού σκιώδους στόλου αποτελεί θέμα εκτενούς συζήτησης. Σε μια πρόσφατη έκθεση, «Ο πυρήνας της του ρωσικού σκιώδους στόλου», το Ινστιτούτο KSE τεκμηριώνει ότι περισσότερα από 300 τάνκερ μετέφεραν ρωσικό αργό πετρέλαιο το 2023 και το πρώτο εξάμηνο του 2024, ενώ περισσότερα από 430 τάνκερ είχαν μεταφέρει ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα κατά τη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου.
Ωστόσο σύμφωνα με το Ινστιτούτο KSE ο πυρήνας αυτού του στόλους αποτελείται από 45 δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου και 41 δεξαμενόπλοια υποπροϊόντων.
Τα παραδείγματα από Ιράν και Βενεζούλα
Δεν είναι η πρώτη φορά που οι πλούσιες σε πετρέλαιο χώρες χρησιμοποιούν σκιώδεις στόλους για να παρακάμψουν τις κυρώσεις. Τόσο το Ιράν όσο και η Βενεζουέλα διαπιστώθηκε ότι χρησιμοποιούν παλιά δεξαμενόπλοια για τη μεταφορά πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου τα τελευταία χρόνια, για να αποφύγουν τις αμερικανικές κυρώσεις.
Τα τελευταία χρόνια, η Κίνα εισάγει μεγαλύτερες ποσότητες πετρελαίου από τη Βενεζουέλα και το Ιράν με μειωμένες τιμές, χρησιμοποιώντας εναλλακτικές διαδρομές και πλοία-φαντάσματα.
Η Κίνα κατέστησε δυνατές αυτές τις εισαγωγές χρησιμοποιώντας τρεις τεχνικές. Πρώτον, το εγκεκριμένο πετρέλαιο φτάνει συχνά σε παλιά πλοία που είναι έτοιμα για το ναυπηγείο. Δεύτερον, το πετρέλαιο έρχεται σε δεξαμενόπλοια με απενεργοποιημένα συστήματα εντοπισμού. Και, τρίτον, τα φορτία πετρελαίου μεταφέρονται στη θάλασσα από δεξαμενόπλοιο σε δεξαμενόπλοιο, ώστε να μην είναι δυνατόν να διαπιστωθεί η ακριβής προέλευση του πετρελαίου.
Τον Σεπτέμβριο, σε μια προσπάθεια να καταπολεμήσει αυτές τις μυστικές δραστηριότητες, το Ηνωμένο Βασίλειο ανακοίνωσε κυρώσεις σε 10 πλοία που θεωρούσε ότι ήταν κεντρικά στις εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας. Ο υπουργός Εξωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου, Ντέιβιντ Λάμι, δήλωσε σχετικά με την κίνηση: «Η πολεμική μηχανή του Πούτιν χρηματοδοτείται από ένα σκοτεινό και παράνομο οικονομικό σύστημα που αυτή η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να αποσταθεροποιήσει… Οι σημερινές κυρώσεις υπονομεύουν περαιτέρω την ικανότητα της Ρωσίας να εμπορεύεται πετρέλαιο μέσω του σκιώδους στόλου της. Μαζί με τους εταίρους μας, θα συνεχίσουμε να στέλνουμε ένα έντονο μήνυμα στη Ρωσία ότι η διεθνής κοινότητα στέκεται στο πλευρό της Ουκρανίας και δεν θα ανεχθούμε αυτόν τον παράνομο στόλο».
Τα άλλα παραθυράκια
Υπήρξαν και άλλες προκλήσεις για την επιβολή κυρώσεων στο ρωσικό πετρέλαιο, όπως η πολυπλοκότητα στην παρακολούθηση του αργού κατά τη διαμετακόμιση του σε τοποθεσίες διύλισης και σε άλλους προορισμούς. Πέρυσι αναφέρθηκε ότι μεγάλο μέρος του ρωσικού πετρελαίου διυλιζόταν στην Ινδία και αναμειγνυόταν με άλλο ξένο πετρέλαιο για την παραγωγή βενζίνης, ντίζελ και άλλων προϊόντων, πριν επιστρέψει στην αγορά. Αυτά τα προϊόντα μπορούσαν να αγοραστούν νόμιμα από εταιρείες που τηρούσαν κυρώσεις στη ρωσική ενέργεια, δείχνοντας ένα σημαντικό κενό στις κυρώσεις.
Ενώ οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας έχουν μειωθεί λόγω των αυστηρών κυρώσεων που επιβλήθηκαν στη ρωσική ενέργεια, η Μόσχα βρίσκει όλο και περισσότερο μυστικές μεθόδους για να συνεχίσει να στέλνει το αργό της σε άλλες χώρες. Αυτό σημαίνει ότι οι κυρώσεις, με στόχο τον περιορισμό των εσόδων από το πετρέλαιο της Ρωσίας, είχαν πολύ πιο αδύναμο αντίκτυπο στη ρωσική οικονομία από ό,τι αναμενόταν. Συγγραφείς από τη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Κιέβου και άλλοι παράγοντες σε όλο τον κόσμο ασκούν πίεση στις ΗΠΑ και την ΕΕ να επιβάλουν αυστηρότερες κυρώσεις, αλλά λόγω της χρήσης σκιωδών στόλων και άλλων μυστικών τεχνικών, η επιβολή αυτών των κυρώσεων είναι ιδιαίτερα δύσκολη.
, ,
,
© 2010-2022 ENERGYPRESS. All rights reserved.
,
Designed by Citronio | Developed by imarketing.gr