Μετά την ολοκλήρωση και της πώλησης της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στον όμιλο Masdar του Άμπου-Ντάμπι, κάτι που αναμένεται πριν το τέλος του έτους, η διοίκηση του ομίλου σχεδιάζει ήδη τα επόμενα βήματα, με κύριο άξονα τον τομέα των παραχωρήσεων.
Η ειδοποιός διαφορά με την πρώτη γενιά έργων παραχώρησης, όπως π.χ. η Γέφυρα Ρίου-Αντίρριου, ή και η προηγούμενη παραχώρηση της Αττικής Οδού, είναι ότι πλέον, προκύπτουν και σημαντικές ευκαιρίες μείωσης του ρίσκου και αύξησης της απόδοσης, καθώς το επενδυτικό ενδιαφέρον για τέτοιες συμμετοχές είναι πολύ μεγάλο και προέρχεται όχι μόνο από την ελληνική αγορά, αλλά κι από το εξωτερικό, όπως άλλωστε φάνηκε και από τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό για την ανάθεση της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττ. Οδού. Αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ πιο εύκολη και προσοδοφόρος η εμπορική εκμετάλλευση των νέων συμβάσεων, μέσω της πώλησης μεριδίων για την άντληση πρόσθετης ρευστότητας, την μείωση του δανεισμού, ή και την μείωση του επενδυτικού ρίσκου του παραχωρησιούχου.
Με βάση σχετική χρηματιστηριακή ανάλυση της Axia, η συμφωνία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Latsco, πέραν των 77 εκατ. ευρώ που θα της αποφέρει (με premium 15% ήδη από τις πρώτες ημέρες της νέας παραχώρησης), θα βελτιώσει και την ετησιοποιημένη απόδοση της σύμβασης παραχώρησης για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που πλέον διαμορφώνεται σε 13,2% για το σκέλος της ίδιας συμμετοχής του ομίλου. Αντίστοιχα, με βάση το μοντέλο της Axia, το 2025, που θα είναι το πρώτο πλήρες έτος ενσωμάτωσης της Αττ. Οδού, στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τα έσοδα του τομέα των παραχωρήσεων θα ενισχυθούν κατά 215 εκατ. ευρώ και 225 εκατ. ευρώ το 2026. Τα δε λειτουργικά κέρδη EBITDA θα διαμορφωθούν σε 175 εκατ. ευρώ το 2025 και 183 εκατ. ευρώ το 2026. Για το 2024 προβλέπονται 270.000 διελεύσεις, από 259.000 που ήταν το 2023, επίδοση που ακόμα κι αν επιτευχθεί θα εξακολουθεί να είναι 12% χαμηλότερη από ανώτατο των 307.000 που είχε καταγραφεί το 2009.
Έως το τέλος της δεκαετίας, το 2030 τα λειτουργικά κέρδη που θα έχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από την σύμβαση της Αττικής Οδού, προβλέπεται να αυξηθούν σε 241 εκατ. ευρώ, ενώ το 2040 θα ανέρχονται σε 421 εκατ. ευρώ. Καθόλη την διάρκεια της σύμβασης, προβλέπεται ότι τα λειτουργικά κέρδη θα διαμορφωθούν σε 357 εκατ. ευρώ κατά μέσο όρο, κάτι που μεταφράζεται σε μέση ετήσια αύξηση κατά 5,4%. Παράλληλα, προβλέπεται η είσπραξη μερισμάτων συνολικού ύψους 3 δις ευρώ κατά την 25ετή διάρκεια της σύμβασης, που μάλιστα θα αρχίσουν να εισπράττονται ήδη από τις επόμενες χρήσεις, καθώς πρόκειται για εμπορικά ώριμο έργο, που δεν απαιτεί κατασκευαστική περίοδο.
Η στρατηγική στόχευση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι πλέον η διεκδίκηση περαιτέρω συμβάσεων έργων παραχώρησης και ΣΔΙΤ, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις αγορές των Βαλκανίων, όπου η Ρουμανία και η Βουλγαρία εκτιμάται ότι προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, εντός των επόμενων 18-24 μηνών, θα δημοπρατηθούν έργα παραχώρησης/ΣΔΙΤ συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 8-10 δις ευρώ στην Ελλάδα. Στόχος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι να αναλάβει ένα σημαντικό ποσοστό της εν λόγω “πίτας”, έχοντας και την απαιτούμενη ρευστότητα.
Στην πρόσφατη ενημέρωση προς τους αναλυτές, με αφορμή τα οικονομικά αποτελέσματα του φετινού πρώτου εξαμήνου, ο κ. Γιώργος Περιστέρης, επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σημείωσε ότι συνεισφορά του κλάδου των παραχωρήσεων στις οικονομικές επιδόσεις του ομίλου θα αυξηθεί σημαντικά τις επόμενες περιόδους με την εμπορική λειτουργία διαφόρων έργων. “Αυτό θα ξεκινήσει ήδη από το τελευταίο μέρος του έτους με την έναρξη της παραχώρησης της Αττικής Οδού, ακολουθούμενη από την έναρξη εμπορικής λειτουργίας της Μονάδας Ηλεκτροπαραγωγής με Φυσικό Αέριο στην Κομοτηνή και την έναρξη της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού εντός του 2025, με επόμενα milestones την περίοδο 2026-27 το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι και το 2028 το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό” ανέφερε ο κ. Περιστέρης.
(από capital.gr)