Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή οργάνωση Bimco και την τελευταία μελέτη της για την αγορά των δεξαμενοπλοίων, το 2025 οι ναύλοι αναμένεται να είναι κοντά στα επίπεδα του 2024 αλλά η αποδυνάμωση θα μπορούσε να αρχίσει το 2026, ιδίως στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων.
Τα κρίσιμα μεγέθη για τον κλάδο δεξαμενοπλοίων είναι η προσφορά και ζήτηση πετρελαίου, η προσφορά δεξαμενοπλοίων και ο δείκτης των τονοχιλιομέτρων μεταφερόμενου φορτίου, που συνδέεται με τις αποστάσεις πλεύσης των πλοίων και την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα. Μια νέα παράμετρος είναι η πρόθεση του νέου προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς.
Οσον αφορά την προσφορά και τη ζήτηση πετρελαίου η Bimco επικαλείται τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) που αναφέρουν ότι αναμένεται αύξηση της ζήτησης πετρελαίου κατά 0,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2024 και 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2025. Η ζήτηση συνεχίζει να αυξάνεται κυρίως στην Ασία, ενώ στις χώρες του ΟΟΣΑ παραμένει στάσιμη.
Ο IEA έχει μειώσει την πρόβλεψη για τη ζήτηση κατά 0,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα για το 2024 και 0,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα για το 2025. Εχει επίσης μειώσει την πρόβλεψη για τα διυλιστήρια κατά 0,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα και για τα δύο έτη. Τα ηλεκτρικά οχήματα και η αδύναμη ανάπτυξη παίζουν τον ρόλο τους.
Ενόψει του 2025, ο ΙΕΑ αναμένει ότι η αύξηση της κινεζικής ζήτησης θα παραμείνει συγκρατημένη και ότι θα είναι η Νότια και η Νοτιοανατολική Ασία που θα αποτελέσουν τους κύριους μοχλούς ανάπτυξης αντ’ αυτού, με αύξηση κατά 0,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Συγκεκριμένα, η Ινδία προβλέπεται να δει αυξημένη ζήτηση κατά 0,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Η προσφορά πετρελαίου προβλέπεται να επεκταθεί ταχύτερα από ό,τι η ζήτηση το 2025 και θα οδηγήσει σε υπερπροσφορά 1,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Οσον αφορά την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, όπου οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι υποχρεώνουν τα πλοία να αλλάξουν ρότα γύρω από την Αφρική, είναι κρίσιμος παράγοντας ισορροπιών στην αγορά, καθώς αυξάνονται οι ημέρες πλεύσης των πλοίων και συνεπώς η ζήτηση.
Η Bimco εκτιμά ότι μπορεί να συνεχιστεί η αναδρομολόγηση στο ίδιο επίπεδο όπως και το 2024 καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025, και συνεπώς αναμένεται αύξηση των τονοχιλιομέτρων σε 2,5%-3,5% το 2025.
Εάν τα δεξαμενόπλοια επιστρέψουν στην Ερυθρά και το Σουέζ το 2026, τότε σύμφωνα με την Bimco τα τονοχιλιόμετρα θα μειωθούν κατά 1,5%-2,5%, καθώς οι αποστάσεις θα μειωθούν. Σε περίπτωση που δεν μπορέσουν να επιστρέψουν, αναμένει ότι τα τονοχιλιόμετρα θα αυξηθούν κατά 0,5%-1,5%.
Πολλά θα εξαρτηθούν στην αγορά των δεξαμενοπλοίων και από τον παράγοντα Τραμπ. Εάν ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ προχωρήσει την πολιτική των δασμών οι εμπορικοί εταίροι θα μπορούσαν να προβούν σε αντίποινα, γεγονός που θα έπληττε το παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομική ανάπτυξη, μειώνοντας την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου.
Σε συντομότερες πλεύσεις θα οδηγήσει και μια άρση των κυρώσεων κατά της Ρωσίας από την ΕΕ εάν επιλυθεί η κρίση της Ουκρανίας, ένα μάλλον απίθανο σενάριο για την Bimco. Τέλος, η ναυτιλιακή οργάνωση εκτιμά ότι η προσφορά δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,3% το 2025 και κατά 2,1% το 2026, καθώς το βιβλίο παραγγελιών παραμένει μικρό. Αντίστοιχα η αύξηση της προσφοράς δεξαμενοπλοίων μεταφοράς προϊόντων αναμένεται να είναι 3,7% το 2025 και 7,3% το 2026, καθώς οι παραδόσεις από το μεγάλο βιβλίο παραγγελιών αυξάνονται.
Ισορροπία
Γενικότερα η Bimco εκτιμά για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου ότι αναμένεται μια μικρή ενίσχυση της ισορροπίας προσφοράς/ζήτησης δεξαμενοπλοίων για το 2025, η οποία θα μπορούσε να αποδυναμωθεί το 2026, εάν τα πλοία μπορέσουν να επιστρέψουν σε κανονικά δρομολόγια.
Η ισορροπία προσφοράς/ζήτησης δεξαμενοπλοίων μεταφοράς προβλέπεται να εξασθενήσει ελαφρώς το 2025 και σημαντικά το 2026, καθώς ο στόλος αυξάνεται ταχύτερα και επίσης τα δρομολόγια υποτίθεται ότι θα επανέλθουν στο κανονικό επίπεδο από το 2026.
(από την εφημερίδα «Τα ΝΕΑ»)