Τα containerships αλλά και τα VLGCs είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι της ναυτιλιακής αγοράς από τις αρχές του 2021 μέχρι και τα τέλη του φετινού Σεπτεμβρίου.
Τα μεγαλύτερα κέρδη (έσοδα μείον τα OPEX), σύμφωνα με την ανάλυση των Clarksons, κατέγραψαν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 4.400 TEUs, ήτοι 65,3 εκατ. δολάρια.
Από κοντά και τα VLGCs με 63,9 εκατ. δολάρια, ενώ τα σούπερ τάνκερ των 300.000 τόνων βρέθηκαν πολύ πίσω, παρά τα τεράστια έσοδα που έχουν κατά περιόδους.
Τρεις είναι οι βασικοί παράγοντες που καθόρισαν την πορεία των κερδών για τη ναυτιλία. Η πανδημία, που εκτόξευσε την κερδοφορία, κυρίως, των containerships, και αντίθετα πίεσε υπερβολικά τον κλάδο των τάνκερ. Οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή, που έχουν «κλείσει» επί της ουσίας τη Διώρυγα του Σουέζ και στρέφουν τις πορείες των πλοίων από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, αυξάνοντας κατά πολύ τις αποστάσεις που διανύουν τα πλοία. Τέλος, σημαντικό ρόλο στην άνοδο της ναυλαγοράς διαδραμάτισε και η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά, αφού και η διέλευση των πλοίων είχε μεγάλες καθυστερήσεις, ενώ άλλα επέλεγαν να κάνουν τον γύρο της Αμερικής.
H ανάλυση
Από την έναρξη του 2021, ο μικτός δείκτης εσόδων των πλοίων, ο ClarkSea Index, έχει κατά μέσο όρο πλησιάσει τα 29.000 δολάρια την ημέρα, 140% πάνω από την προηγούμενη δεκαετία.
Αυτό καταδεικνύει την καλή πορεία των ναύλων σε ολόκληρη τη ναυτιλία τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο της αυξανόμενης πολυπλοκότητας του εμπορίου και της μέτριας επέκτασης της προσφοράς χωρητικότητας.
Η ανάλυση των Clarksons δείχνει τα σωρευτικά κέρδη μετά τα OPEX από τις αρχές του 2021 μέχρι τα τέλη του φετινού Σεπτεμβρίου για όλα τα συμβατικού τύπου πλοία.
Τα containerships των 4.400 TEUs είναι επικεφαλής αυτής της κατάταξης, αποφέροντας εισόδημα 65,3 εκατ. δολαρίων (τα containerships των 1.700 TEUs έχουν αποφέρει κέρδη 30,3 εκατ. δολαρίων), οριακά μπροστά από τα VLGCs, που ακολουθούν με κέρδη 63,9 εκατ. δολαρίων.
Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων απόλαυσαν κέρδη-ρεκόρ όλων των εποχών κατά τη διάρκεια της «έκρηξης» στην εποχή της πανδημίας (λόγω των τεράστιων διαταραχών στη μεταφορική αλυσίδα), δηλαδή την περίοδο 2021-2022 (με έσοδα για τα πλοία μεταφορικής ικανότητας 4.400 TEUs άνω των 50 εκατ. δολαρίων), ενώ είδαν τα κέρδη τους να εκτοξεύονται και φέτος μετά την αλλαγή δρομολόγησης των πλοίων για την αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας.
Εν τω μεταξύ, τα VLGCs επωφελήθηκαν ιδιαίτερα το 2023, λόγω της ξηρασίας στον Παναμά και των σταθερών εμπορικών ροών μεταξύ ΗΠΑ – Ασίας. Τα συγκεκριμένα πλοία προσέθεσαν κατά μέσο όρο σχεδόν 30 εκατ. δολάρια μετά από OPEX, μόνο το 2023.
Στα δεξαμενόπλοια νικητές ήταν τα aframaxes (45,5 εκατ. δολάρια), τα suezmaxes (38,9 εκατ. δολάρια) και τα LR2 (30,3 εκατ. δολάρια), με τις αγορές δεξαμενόπλοιων να λαμβάνουν από το 2022 σημαντική ώθηση λόγω της χαλάρωσης των μέτρων κατά της πανδημίας, της ανακατανομής των ροών του ρωσικού πετρελαίου και στη συνέχεια της επαναδρομολόγησης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Στον τομέα του αργού πετρελαίου, τα aframaxes και τα suezmaxes, που είναι περισσότερο εκτεθειμένα στο ρωσικό εμπόριο και στο εμπόριο του Σουέζ, έχουν δημιουργήσει μεγαλύτερα έσοδα μετά τα OPEX απ’ ό,τι τα VLCCs (που είναι στα 24,7 εκατ. δολάρια).
Ο τομέας των product tankers ήταν πολύ ισχυρός τα τελευταία χρόνια, με όλες τις κατηγορίες να έχουν καλές επιδόσεις, κερδίζοντας από τις διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα (ιδιαίτερα τα LR2).
Στο χύδην ξηρό φορτίο, τέλος, τα μεσαία και μικρά πλοία έχουν δημιουργήσει παρόμοιες ταμειακές ροές με τα μεγάλα πλοία του κλάδου, τα capesizes. Ειδικότερα, τα supramaxes είναι στα 19,4 εκατ. δολάρια και τα panamaxes στα 16,7 εκατ. δολάρια, ενώ τα capes είναι στα 17,8 εκατ. δολάρια.
Η σύγκριση
Συγκρίνοντας τα κέρδη που παράγονται από τις αρχές του 2021 με τις αντίστοιχες τιμές των πλοίων ηλικίας 5 ετών στο τέλος του 2020, τα containerships των 4.400 TEUs έχουν προσφέρει ταμειακές ροές άνω του 300% της δαπάνης, ενώ τα containerships των 1.700 TEUs, τα aframaxes και τα supramaxes έχουν αποφέρει πάνω από 100% έναντι της αξίας τους.
Στο άλλο άκρο του φάσματος, τα κέρδη μετά από OPEX για τα VLCCs και τα capes κάλυψαν το 39% και το 50% του κόστους του περιουσιακού στοιχείου αντίστοιχα.
(από την εφημερίδα “ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ”)