με οριακά κέρδη της τάξης του 0,27% στα 74,42 δολάρια ανά βαρέλι (είχε κλείσει χθες, στα 73,85 δολάρια), ενώ η αντίστοιχη του αργού (αμερικανική ποικιλία), WTI βρίσκεται εγγύς των 70,46 δολαρίων ανά βαρέλι, με ανεπαίσθητη ενίσχυση 0,24% από χθες, όταν είχε υποχωρήσει στα 70,11 δολάρια ανά βαρέλι.
Η ευαισθησία της ελληνικής αγοράς υγρών καυσίμων αποδεικνύεται, για άλλη μια φορά, ανύπαρχτη στην διολίσθηση των τιμών του πετρελαίου και υψηλή σε κάθε ανοδική διόρθωσή τους. Βέβαια, πάντα «παίζει» το ενδεχόμενο οι παροικούντες στην ελληνική αγορά να γνωρίζουν περισσότερα από τους συναδέλφους τους στην υπόλοιπη Ευρώπη και να προκαταλαμβάνουν τις εξελίξεις –φερ΄ ειπείν, σε κάποιο άλμα των τιμών λόγω γεωπολιτικών συμβάντων…
Για να επιστρέψουμε στο γκρίζο τοπίο της ελληνικής αγοράς υγρών καυσίμων, η μέση τιμή της αμόλυβδης των 95 οκτανίων στα πρατήρια της Νομαρχίας Αθηνών διαμορφώνεται σήμερα, στο 1,759 ευρώ ανά λίτρο, από 1,757 χθες Τετάρτη, με τη μέγιστη τιμή διάθεσή της να σκαρφαλώνει στα 2,299 ευρώ ανά λίτρο!
Τουλάχιστον, για αύριο Παρασκευή, 18 του μήνα, θα πρέπει να αναμένουμε ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΜΕΙΩΣΗ στις βενζίνες, το πετρέλαιο κίνησης και το υγραέριο κίνησης, όπως τονίζεται στο ημερήσιο δελτίο τιμών χονδρικής διυλιστηρίου που καταρτίζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ).
Την ίδια ώρα, στην Κύπρο, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης των 95 οκτανίων πωλείται, στα πρατήρια της Λεμεσού προ 1,390 ευρώ ανά λίτρο, με την υψηλότερη να φθάνει στο μόλις 1,448 ευρώ ανά λίτρο! Φυσικά, η τιμή στην ελληνική αντλία είναι ακόμα, πιο ακριβή από εκείνες στην Γαλλία, την Ιταλία, το Βέλγιο, την Πορτογαλία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειιο και οριακά πιο φθηνή από τις αντίστοιχες στην Ολλανδία και την Ελβετία!
Δεν είναι τυχαίο επομένως, που η Ελλάδα παραμένει στο βυθό του Δείκτη Οικονομικής Ελευθερίας, (φετινή έκδοση) αφού κατατάσσεται στην 70η θέση μεταξύ 165 χωρών, κάτι που υποδηλώνει τα ανεπίλυτα διαρθρωτικά ζητήματα της εγχώριας οικονομίας. Βασική και πρώτιστη αιτία που κρατά τη χώρα δέσμια της υποτονικής ανάπτυξης της ιδιωτικής οικονομίας είναι το υπερμέγεθες κράτος, που ορθώνει ποικίλα εμπόδια στην επιχειρηματικότητα και στη γραφειοκρατία που παραμένει αγκάθι παρά τις όποιες βελτιώσεις παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια. Αυτό υποδηλώνει η 150η θέση παγκοσμίως που κατέχει η Ελλάδα όσον αφορά σε αυτή την κατηγορία, καθώς συντηρεί ένα από τα πιο δυσκίνητα και δαπανηρά κρατικά μοντέλα στον κόσμο.
Ευοίωνη εικόνα στον ηλεκτρισμό
Τουλάχιστον, για να μην τα βάψουμε όλα μαύρα, έπεσε αισθητά η χονδρική τιμή του ηλεκτρισμού. Για σήμερα Πέμπτη, 17 Οκτωβρίου, η Τιμή Εκκαθάρισης Αγοράς της Αγοράς Επόμενης Ημέρας διαμορφώνεται στα 61,17 ευρώ/MWh, με ποσοστιαία υποχώρηση -7,8% από χθες, Τετάρτη. Η μέγιστη τιμή του τελευταίου 24ώρου έφθασε στα 170,35 ευρώ/MWh, ενώ η ελάχιστη στα μόλις 5,61 ευρώ/MWh.
Η συνολική ζήτηση διαμορφώθηκε στις 307,12 GWh, ενώ στα μερίδια καυσίμου στο ενεργειακό μείγμα, κυριαρχούν οι ΑΠΕ με 54,7% και ακολουθούν από απόσταση, το φυσικό αέριο με 23,4%, οι εισαγωγές, με 14,9%, τα μεγάλα υδροηλεκτρικά με 1,3% και ο λιγνίτης του οποίου η συμμετοχή έχει πρακτικά μηδενιστεί. Τέλος, οι εξαγωγές έφθασαν στις 21,803 MWh και οι εισαγωγές στις 22,909 MWh.
Ακόμη, στις 12 το μεσημέρι, το ωριαίο μείγμα παραγωγής διαμορφωνόταν σε ποσοστό 75% (3.148 MWh) από ΑΠΕ και κατά μόλις 22% (920 MWh) από φυσικό αέριο, όπερ σημαίνει πως θα πρέπει να αναμένουμε και νέα πτώση της χονδρικής τιμής του ηλεκτρισμού και για αύριο, Παρασκευή, 18 Οκτωβρίου 2024, δεδομένου και του γεγονότος ότι η τιμή των futures του ορυκτού καυσίμου στο TTF παραμένει καθηλωμένη κάτω από τα 39,80 ευρώ/MWh.