,
Ναταλία Κοντώση
Η χρυσή εποχή για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια πετρελαίου φαίνεται ότι βαίνει προς το τέλος της, τουλάχιστον όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα που έχουν ανακοινώσει έως τώρα κολοσσοί του κλάδοι.
Τόσο η TotalEnergies όσο και η Neste προειδοποίησαν αμφότερες χθες, Πέμπτη για περαιτέρω αδυναμία στα περιθώρια κέρδους εν μέσω της πτώσης της ζήτησης, σηματοδοτώντας έτσι το τέλος μιας σύντομης εποχής αστρονομικών κερδών που ακολούθησε την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Η TotalEnergies, η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εταιρεία διύλισης, σημείωσε τριμηνιαία πτώση των λειτουργικών εσόδων της διύλισης και των χημικών της, λόγω χαμηλότερων περιθωρίων κέρδους από την επεξεργασία αργού πετρελαίου σε καύσιμα όπως το ντίζελ, η βενζίνη και τα καύσιμα αεριωθουμένων.
Και όπως επισημαίνει το Reuters, ο δείκτης αναφοράς στην Ευρώπη του περιθωρίου διύλισης μειώθηκε κατά 37% το δεύτερο τρίμηνο σε σχέση με τους πρώτους τρεις μήνες του έτους.
Η ώθηση από τις κυρώσεις
Υπενθυμίζεται ότι οι εταιρείες του κλάδου στην Ευρώπ, υπό την πίεση των υπερπόντιων αντιπάλων τους, έλαβαν σημαντική ώθηση στον απόηχο του πολέμου στην Ουκρανία, αφού η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε τις εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία, η οποία ήταν μια σημαντική πηγή ντίζελ.
Ωστόσο, η έναρξη λειτουργίας νέων διυλιστηρίων στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή τους τελευταίους μήνες, σε συνδυασμό με την επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας στην Ευρώπη, έχει ανανεώσει τις πιέσεις στον ευρύτερο κλάδο.
Η γαλλική εταιρεία, η οποία λειτουργεί διυλιστήρια στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τις Ηνωμένες Πολιτείες, εκτίμησε ότι πιέσεις στα περιθώρια θα συνεχιστούν και στο τρίτο τρίμηνο.
«Τα παγκόσμια περιθώρια διύλισης, τα οποία έχουν μειωθεί απότομα από το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024, παραμένουν επηρεασμένα από τη χαμηλή ζήτηση ντίζελ στην Ευρώπη, καθώς και από την ομαλοποίηση της αγοράς μετά τη διαταραχή της ρωσικής προσφοράς», ανέφερε χαρακτηριστικά η TotalEnergies μετά την αναφορά πτώσης στα κέρδη του β’ τριμήνου κατά 6%.
Τα περιθώρια διύλισης ομαλοποιούνται στα προπολεμικά τους επίπεδα, σχολίασε από την πλευρά του ο CEO της TotalEnergies, Πατρίκ Πουγιάν.
«Τα περιθώρια έχουν επιστρέψει εκεί που ήταν πριν από τα δύο τελευταία αξιόλογα χρόνια… Επιστρέψαμε στην πραγματικότητα», είπε ο Πουγιάν σε αναλυτές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τις τελευταίες εβδομάδες, τόσο η BP όσο η Shell και η Exxon Mobil προειδοποίησαν ότι τα ασθενέστερα περιθώρια διύλισης θα επηρεάσουν τα αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου, τα οποία αναμένεται να ανακοινωθούν την επόμενη εβδομάδα.
Καμπανάκι από τη Neste
Το φινλανδικό διυλιστήριο Neste ανακοίνωσε την Πέμπτη την πρώτη του καθαρή απώλεια σε μια δεκαετία, η οποία επηρεάστηκε από τις χαμηλότερες τιμές ντίζελ και βιοντίζελ, καθώς και από την προγραμματισμένη συντήρηση στο διυλιστήριο Porvoo. Η εταιρεία μείωσε επίσης το ετήσιο περιθώριο ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για δεύτερη φορά φέτος.
«Η αβεβαιότητα στις παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές και η γεωπολιτική κατάσταση συνεχίζει να δημιουργεί αστάθεια στην αγορά… η αγορά διύλισης συνεχίζει να επηρεάζεται από γεωπολιτικές εντάσεις», ανέφερε η Neste στα αποτελέσματά της.
Την Τετάρτη, η ισπανική Repsol ανέφερε απότομη πτώση στα περιθώρια διύλισης το δεύτερο τρίμηνο σε σχέση με τους προηγούμενους τρεις μήνες, λόγω των χαμηλότερων τιμών της βενζίνης και του υψηλότερου κόστους πρώτων υλών αργού.
Μετά τα αποτελέσματα, οι αναλυτές της RBC Capital Markets μείωσαν την αξιολόγηση της Repsol σε απόδοση από υπεραπόδοση επικαλούμενοι ένα επιδεινούμενο περιβάλλον.
Ενώ οι τιμές του αργού πετρελαίου εξακολουθούν να υποστηρίζονται από τις μειώσεις της παραγωγής από τον όμιλο παραγωγών ΟΠΕΚ+, «οι νέες αυξήσεις στα διυλιστήρια και η υποτονική ζήτηση για προϊόντα έχουν ασκήσει πίεση στα περιθώρια διύλισης», ανέφεραν οι αναλυτές της RBC.
«Πιστεύουμε ότι οι προοπτικές είναι πιθανό να παραμείνουν πιο υποτονικές μέχρι το 2025, το οποίο ουσιαστικά τερματίζει μια εξαιρετική πολυετή περίοδο για τα κέρδη της Repsol», ανέφεραν οι αναλυτές σε σημείωμά τους.
Η εικόνα στις Ηνωμένες Πολιτείες
Ανάλογη φαίνεται ότι είναι η εικόνα και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού: τα διυλιστήρια πετρελαίου των ΗΠΑ αναμένεται να παρουσιάσουν σημαντική ύφεση στα κέρδη του δεύτερου τριμήνου του 2024 σε σχέση με ένα χρόνο πριν, κυρίως χάρη στη χλιαρή καλοκαιρινή σεζόν οδήγησης που έχει επηρεάσει σημαντικά λίγο τα περιθώρια κέρδους για τα διυλιστήρια.
Οι αγορές σημείωσαν άνοδο στη μεταποιητική ικανότητα για το δεύτερο τρίμηνο μετά την άνοδο της ζήτησης καυσίμων. Ωστόσο, αυτό αντισταθμίστηκε από τη δημιουργία νέων διυλιστηρίων στη Μέση Ανατολή, τις περισσότερες εξαγωγές της Κίνας και τη σταθερή αύξηση των αποθεμάτων ντίζελ, ανέφεραν αναλυτές στο Reuters.
«Οι ρωγμές διύλισης αποδυναμώθηκαν κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου. Κι αυτό έπιασε τους επενδυτές εξ απήνης», ανέφερε το Reuters επικαλούμενο τον αναλυτή της TD Cowen, Jason Gabelman.
Το spread του crack 3-2-1 ήταν κατά μέσο όρο 24 $/βαρέλι τον Ιούνιο, από 31 $/βαρέλι τον Μάρτιο, αλλά συμβαδίζει με τον μέσο όρο για τα 10 χρόνια πριν από την πανδημία.
Η Marathon Petroleum το μεγαλύτερο διυλιστήριο των ΗΠΑ σε όγκο, αναμένεται να παρουσιάσει EPS 3,22 $ για το δεύτερο τρίμηνο σε σύγκριση με 5,32 $ πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με εκτιμήσεις της LSEG που επικαλείται το Reuters. Η Valero Energy το δεύτερο μεγαλύτερη σε χωρητικότητα, πρόκειται να αναφέρει EPS 2,60 $ ανά μετοχή, από 5,40 $ πριν από ένα χρόνο. Παρόμοια κατάσταση επικρατεί και για το Phillips 66, το οποίο αναμένεται να αναφέρει κέρδη 1,98 $ ανά μετοχή, σε σύγκριση με 3,87 $ ένα χρόνο πριν.
Οι προοπτικές για ολόκληρο το έτος δεν είναι πολύ καλύτερες και με το τέλος της καλοκαιρινής περιόδου οδήγησης, τα περιθώρια βελτίωσης αναμένεται να υποχωρήσουν περαιτέρω.
To «σαφές μήνυμα»
«Το μήνυμα είναι σαφές – η διύλιση θα βρεθεί αντιμέτωπη με προκλήσεις το τρίμηνο», δήλωσε ο Paul Cheng, αναλυτής της Scotiabank.
Το πλήγμα στη διύλιση, που συχνά λειτουργεί ως αντιστάθμιση έναντι των ασταθών τιμών του αργού και του φυσικού αερίου, έρχεται σε μια στιγμή που η Big Oil δυσκολεύεται να συμβαδίσει με τις απαιτήσεις των μετόχων για υψηλότερη παραγωγή αργού και αποδόσεις μετρητών. Τα στελέχη έχουν καταφύγει στην καθυστέρηση έργων χαμηλών εκπομπών άνθρακα και στη συσσώρευση μεγαλύτερου χρέους για τη χρηματοδότηση εξαγορών, μερισμάτων και μελλοντικής παραγωγής ορυκτών καυσίμων.
Τα συνδυασμένα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη β’ τριμήνου Exxon, Chevron Corp., Shell Plc, TotalEnergies SE και BP Plc μειώθηκαν κατά 3,9% στα 28,1 δισεκατομμύρια δολάρια σε διαδοχική βάση, σύμφωνα με εκτιμήσεις που συνέταξε το Bloomberg. Αυτό συμβαίνει παρά την άνοδο κατά 4% στις διεθνείς τιμές αναφοράς του αργού και τα ελαφρά κέρδη στις αγορές φυσικού αερίου.
Η τρέχουσα αγορά απέχει πολύ από τα περιθώρια ρεκόρ διύλισης που παρατηρήθηκαν στον απόηχο της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022. Φέτος, η ζήτηση ντίζελ υποχώρησε στο χαμηλότερο εποχικό επίπεδο των τελευταίων 26 ετών τον Μάρτιο.
“Η προσδοκία μας είναι ότι τα περιθώρια διύλισης θα συνεχίσουν να αποδυναμώνονται προς τα εμπρός”, δήλωσε σε συνέντευξή του ο Jason Gabelman, αναλυτής της TD Cowen με έδρα τη Νέα Υόρκη.
Το παιχνίδια
Το σχέδιο της Big Oil για την ανάκαμψη μετά την πανδημία στις τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου ήταν να αυξήσει τις εξαγορές και τα μερίσματα αντί να ξοδέψει τα απροσδόκητα κέρδη σε νέα έργα. Η στρατηγική είχε τα διπλά πλεονεκτήματα της αποπληρωμής των επενδυτών μετά από μια δεκαετία κακών αποδόσεων και όχι υπερπροσφοράς, καλό τόσο για τις τιμές όσο και για το περιβάλλον.
Όμως, όπως εκτιμά το Bloomberg, καθώς η διύλιση αντιμετωπίζει προβλήματα και ο ΟΠΕΚ είναι πρόθυμος να επαναφέρει περισσότερη προσφορά στην αγορά τους επόμενους 12 μήνες, η ικανότητα της Big Oil να συνεχίσει να αυξάνει τις πληρωμές τίθεται σε κίνδυνο. Ενδεικτικό της τάσης είναι ότι οι αναλυτές της S&P Global Inc. τον περασμένο μήνα δήλωσαν ότι η απόφασή τους να αφαιρέσουν τις θετικές προοπτικές για το χρέος της BP θα πρέπει να θεωρηθεί ως «μια προειδοποίηση για τον κλάδο».
, ,
,
© 2010-2022 ENERGYPRESS. All rights reserved.
,
Designed by Citronio | Developed by imarketing.gr