η οποία κοστίζει πολύ πάνω από 100.000 δολάρια ΗΠΑ, ήταν «απαίσια», δήλωσε η 36χρονη κ. Xu. Ήταν «απλώς μια ηλεκτροκίνητη Porsche – και αυτό είναι όλο».
Και η εκτίμησή της δεν είναι πλέον μεμονωμένη…
Οπως αναφέρει το straitstimes.com, καθώς η Κίνα απομακρύνεται από τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, η Volkswagen, η Mercedes-Benz και η BMW αγωνίζονται να προσφέρουν ηλεκτρικά οχήματα (EV) που να απευθύνονται στους πελάτες στη μεγαλύτερη και πιο προσοδοφόρα αγορά τους, βάζοντας σε κίνδυνο επενδύσεις ύψους 35 δισεκατομμυρίων ευρώ (51,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων).
Τα τελευταία προειδοποιητικά σημάδια ήρθαν την περασμένη εβδομάδα, όταν και οι τρεις Γερμανοί κατασκευαστές ανακοίνωσαν πτώση των πωλήσεων του τρίτου τριμήνου στην Κίνα. Η BMW κατέγραψε την πιο απότομη πτώση των πωλήσεών της εκεί τα τελευταία τέσσερα και πλέον χρόνια, κατά 30%, και οι παραδόσεις της Mercedes μειώθηκαν κατά 13% εν μέσω της χαμηλής ζήτησης για τα ακριβότερα αυτοκίνητά της, συμπεριλαμβανομένων των S-Class και Maybach.
Οι πωλήσεις της Porsche στην Κίνα έπεσαν κατά 19% στη χειρότερη επίδοση τρίτου τριμήνου της εδώ και μια δεκαετία, καθώς η παγκόσμια ζήτηση για το Taycan μειώθηκε σχεδόν στο μισό. Η Volkswagen (VW), η μητρική εταιρεία της Porsche και της Audi, ανέφερε πτώση 15%.
«Η ανταγωνιστική κατάσταση στην Κίνα είναι ιδιαίτερα έντονη», δήλωσε ο κ. Marco Schubert, ο οποίος επιβλέπει τις πωλήσεις της VW.
Αφού κυριάρχησαν στην εποχή των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων, οι Γερμανοί κατασκευαστές εφησυχάστηκαν, υποτιμώντας τις απειλές που δημιουργούσαν οι νέοι ανταγωνιστές και απρόθυμοι να εγκαταλείψουν τα κέρδη που δημιουργούσαν τα αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες. Αυτό επέτρεψε στην Tesla και στους τοπικούς κατασκευαστές με επικεφαλής την BYD να επιταχύνουν με τα τεχνολογικά έξυπνα και προσιτά plug-ins, και τώρα η Κίνα δεν τα χρειάζεται ή δεν τα θέλει πλέον εκεί.
«Το σημείο καμπής συμβαίνει τώρα για αυτές τις αυτοκινητοβιομηχανίες», δήλωσε ο κ. Stephen Dyer, διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής εταιρείας AlixPartners με έδρα τη Σαγκάη. «Πρέπει να αλλάξουν δραματικά τη στρατηγική τους στην αγορά».
Η επόμενη πρόκληση παρουσιάζεται ήδη στην έκθεση αυτοκινήτου του Παρισιού αυτή την εβδομάδα, όπου οι κινέζοι κατασκευαστές εντείνουν τις προσπάθειές τους να κατακτήσουν μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη. Εταιρείες όπως η BYD και η Xpeng θα παρουσιάσουν την τελευταία τους τεχνολογία στη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εκδήλωση για το αυτοκίνητο το 2024.
Αφού αντιμετώπισε προβλήματα με τα φρένα και άλλα θέματα ποιότητας, η οικογένεια Xu πούλησε το Taycan και αγόρασε ένα ET5 από την κινεζική μάρκα Nio. Το αυτοκίνητο ήταν περίπου το ένα τρίτο φθηνότερο από ένα Mercedes EQE, το οποίο η κα Xu επίσης εξέταζε, αλλά προσέφερε πιο πολυτελή εσωτερική διακόσμηση, ομαλό φωνητικό έλεγχο και χαιρέτησε τα παιδιά τους με το όνομά τους μόλις μπήκαν μέσα.
«Τα γερμανικά αυτοκίνητα δύσκολα μπορούν να φτάσουν αυτό το επίπεδο τεχνολογίας», δήλωσε η κ. Xu, η οποία διευθύνει μια επιχείρηση με τον σύζυγό της. Η Mercedes, η BMW και η Audi «δύσκολα μπορούν να θεωρηθούν πολυτελή αυτοκίνητα τώρα»!
Ενώ οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να ελέγχουν σχεδόν το 15% της κινεζικής αγοράς, το μερίδιο αυτό έχει μειωθεί από το ένα τέταρτο πριν από την πανδημία και, ακόμη χειρότερα, το μερίδιό τους στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λιγότερο από 10%. Χωρίς γρήγορη ανάκαμψη, η ύφεση κινδυνεύει να μετατραπεί σε καταστροφή και να οδηγήσει τις τρεις μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες σε υπαρξιακό αγώνα. Όπως και να έχει, η VW, η Mercedes και η BMW αξίζουν η καθεμία μόνο περίπου το μισό της αγοραίας αξίας της BYD.
Ακόμη περισσότερο από άλλες διεθνείς ομόλογες εταιρείες, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν στραφεί στην Κίνα. Ενώ ορισμένοι αντίπαλοι έχουν μειώσει τις απώλειές τους, οι Γερμανοί δεν το βάζουν κάτω, μετατοπίζοντας περισσότερους πόρους σε μια προσπάθεια να ανακτήσουν μερίδιο αγοράς. Αλλά φαίνεται να είναι ένας δύσκολος αγώνας, καθώς το Πεκίνο επιδιώκει ενεργά να δημιουργήσει τους δικούς του κατασκευαστές.
Η Volkswagen σκοπεύει να παίξει το μακροπρόθεσμο παιχνίδι. Εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε ότι η κινεζική αγορά αυτοκινήτων χαρακτηρίζεται από μεγάλες εκπτώσεις και ότι δεν θα αγοράσει μερίδιο αγοράς εις βάρος της κερδοφορίας.
Η εταιρεία σχεδιάζει να συνεχίσει τη στρατηγική της «στην Κίνα, για την Κίνα» για να προστατεύσει τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της. Η BMW και η Mercedes σχεδιάζουν επίσης να επιμείνουν σε μια προσέγγιση τοπικοποίησης για να προσελκύσουν αγοραστές εκεί.
Οι λόγοι για τη διπλασιασμό είναι σαφείς. Με την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων να έχει μάλλον ξεπεράσει το αποκορύφωμά της και τις ΗΠΑ να έχουν κορεστεί, δεν υπάρχει βιώσιμη εναλλακτική λύση στην Κίνα για παρόμοιο επίπεδο όγκου και κερδών.
Αυτό δημιουργεί ανησυχίες, δεδομένου του τεράστιου αποτυπώματός τους στην Κίνα. Ως όμιλος, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας λειτουργούν ένα δίκτυο άνω των 40 εργοστασίων – περισσότερα από ό,τι στην πατρίδα τους. Πρόκειται για πολύ μεγάλη επένδυση για να την εγκαταλείψουν απλά – και εξηγεί γιατί αντιτίθενται στα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιβάλει δασμούς στα φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Κίνας.
Η αποχώρηση από την Κίνα – όπως έκαναν η General Motors και οι μικρότερες ιαπωνικές μάρκες Suzuki Motor και Mitsubishi Motors – είναι σχεδόν αδιανόητη. Και οποιαδήποτε αναδιάρθρωση θα ήταν περίπλοκη, δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις είναι παγιδευμένες σε ένα πολύπλοκο πλέγμα σχέσεων με κυβερνητικούς φορείς. Αυτό θέτει στο επίκεντρο την ανάπτυξη των χαρακτηριστικών που επιθυμούν οι Κινέζοι πελάτες.
Το αθροιστικό αποτέλεσμα είναι ότι τα γερμανικά αυτοκίνητα θα γίνουν σταδιακά λιγότερο γερμανικά στη μεγαλύτερη αγορά τους. Η επέκταση είναι επίσης ακριβώς το αντίθετο του στόχου της κυβέρνησης να μειώσει την έκθεση στην Κίνα, σύμφωνα με τον κ. Gregor Sebastian, αναλυτή της Rhodium Group.
Η προσκόλληση στη θέση τους στην Κίνα είναι «ένα τεράστιο στοίχημα», είπε, σημειώνοντας ότι το γερμανικό κράτος μπορεί να χρειαστεί να τους διασώσει αν όλα πάνε στραβά. «Ελπίζουν ότι είναι πολύ μεγάλοι για να αποτύχουν».