Τα επιβεβαιωμένα κρούσματα της επιδημίας Έμπολα στην ανατολική Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό ανήλθαν σε 1.003, συμπεριλαμβανομένων 254 θανάτων, ανακοίνωσαν οι αρχές, καθώς η ιχνηλάτηση των ατόμων που ήρθαν σε επαφή με ασθενείς εξακολουθεί να αποτελεί μεγάλη πρόκληση.
Συνολικά 100 άνθρωποι έχουν αναρρώσει από την επιδημία, η οποία επικεντρώνεται στην επαρχία Ιτούρι από τότε που κηρύχθηκε στις 15 Μαΐου, σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας του Κονγκό. Τουλάχιστον 365 ασθενείς νοσηλεύονται ή βρίσκονται σε απομόνωση.

Η επιδημία του Έμπολα, που προκαλείται από το σπάνιο στέλεχος Bundibugyo, για το οποίο δεν υπάρχουν εμβόλια ή θεραπεία, ήταν η χειρότερη που έχει καταγραφεί κατά τον πρώτο μήνα εμφάνισής της. Οι αξιωματούχοι παραδέχονται ότι ενδέχεται να υπάρχουν πολύ περισσότερα κρούσματα που δεν έχουν ακόμη εντοπιστεί και ότι η κορύφωση της επιδημίας βρίσκεται ακόμη μπροστά.
Η ιχνηλάτηση επαφών παραμένει βασικό πρόβλημα για τις τοπικές αρχές, οι οποίες έχουν καταφέρει να καλύψουν μόλις το 55% των περιπτώσεων, ανέφερε το υπουργείο.
«Αν θέλεις να ελέγξεις μια επιδημία, ιδιαίτερα μια επιδημία Έμπολα, πρέπει να γνωρίζεις το αρχικό κρούσμα. Δεν έχουμε βεβαιότητα για το πότε ξεκίνησε αυτή η επιδημία», δήλωσε την περασμένη εβδομάδα στο Associated Press ο γενικός διευθυντής των Κέντρων Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων της Αφρικής, δρ. Ζαν Κασέγια.
Οι αρχές δεν έχουν ακόμη εντοπίσει τον «ασθενή μηδέν», ενώ δεν έχουν καταφέρει να ιχνηλατήσουν περισσότερους από 35.000 ανθρώπους που ήρθαν σε επαφή με μολυσμένα άτομα, σύμφωνα με στοιχεία της περασμένης εβδομάδας.
Αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι η ανατολική περιοχή του Κονγκό αντιμετωπίζει ταυτόχρονα τη συνεχιζόμενη βία από αντάρτικες ομάδες. Στην Ιτούρι, επιθέσεις των Συμμαχικών Δημοκρατικών Δυνάμεων (ADF), που υποστηρίζονται από το Ισλαμικό Κράτος, έχουν αποκλείσει την πρόσβαση σε πολλά χωριά και έχουν αναγκάσει κατοίκους να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους, καταφεύγοντας είτε σε υπερπλήρεις καταυλισμούς είτε μετακινούμενοι συνεχώς.
Περισσότερο από έναν μήνα μετά την έναρξη της επιδημίας, οι αξιωματούχοι εκτιμούν ότι η ασθένεια εξακολουθεί να εξαπλώνεται ταχύτερα από τις προσπάθειες αντιμετώπισής της, ενώ κανείς δεν γνωρίζει το πραγματικό της μέγεθος.

Κίνδυνος για τους εκτοπισμένους – Αναφορές για ανεξήγητους θανάτους σε καταυλισμό
Στον καταυλισμό εκτοπισμένων Κιγκόνζε, στην Μπουνία, πρωτεύουσα της επαρχίας Ιτούρι, οι υπεύθυνοι του καταυλισμού ανακοίνωσαν την Παρασκευή ότι δέκα άνθρωποι πέθαναν την περασμένη εβδομάδα κάτω από ασυνήθιστες συνθήκες, προκαλώντας φόβους για πιθανή έξαρση της νόσου στον καταυλισμό των περισσότερων από 20.000 εκτοπισμένων.

Μέχρι στιγμής δεν έχει επιβεβαιωθεί κανένα κρούσμα Έμπολα στον χώρο, ωστόσο οι υπεύθυνοι τόνισαν ότι ο αριθμός των θανάτων είναι πρωτοφανής και ζήτησαν τη διεξαγωγή έρευνας.
Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες έχει αναφέρει ότι τουλάχιστον 2 εκατομμύρια άνθρωποι που έχουν εκτοπιστεί βίαια από τις εστίες τους, καθώς και περισσότεροι από 320.000 πρόσφυγες, ζουν σε περιοχές του Κονγκό που βρίσκονται σε κίνδυνο από τον Έμπολα.
Σε ανακοίνωσή της την Παρασκευή, η υπηρεσία εξέφρασε «βαθιά ανησυχία για την ταχεία εξάπλωση» του ιού και «τους αυξανόμενους κινδύνους που αυτός δημιουργεί για τις εκτοπισμένες κοινότητες σε ολόκληρη την περιοχή».
«Αν μια ασθένεια ή επιδημία εξαπλωνόταν ανάμεσα στις χιλιάδες ανθρώπων που ζουν σε αυτόν τον καταυλισμό, θα επρόκειτο για πραγματική καταστροφή, δεδομένων των ήδη εξαιρετικά επισφαλών συνθηκών διαβίωσης», δήλωσε ο Σαριτέ Μπάνζα, εκπρόσωπος της κοινωνίας των πολιτών στην Ιτούρι.

Πηγή: The Associated Press